Home » Eerder gepubliceerd » Verslaafd aan het bedrijf

Verslaafd aan het bedrijf

Kenmerken van een bedrijfsverslaafde

Hij of zij doet er alles aan om het beste voor het bedrijf te doen, en weet zélf het beste wat goed is voor het bedrijf, ook al wil het bedrijf een andere kant op. De bedrijfsverslaafde wisselt niet van bedrijf, doet wel eens een vage poging, maar wil eigenlijk gewaardeerd worden. Als de waardering uitblijft, wordt het een tegenwerker. Het bedrijf is alles, maar vaak het enige object van fascinatie. Geen eigenwijsheid, maar een gebrek aan eigenwaarde bepaalt de houding. Reacties zijn objectief gezien vrij kinderlijk voor een intelligent mens.

Een stukje psychologie: De wens om gewaardeerd te worden komt vaak uit de jeugd. Een emotieloze of problematische omgeving maakt dat iemand altijd op zoek is naar waardering, en als die persoon dat niet krijgt, blijft die toch in zo'n situatie zitten. Zo iemand heeft onvoldoende gezonde eigenwaarde of zelfrespect en geen gezonde grenzen (anderen over je grenzen laten gaan, over eigen grenzen gaan en over de grenzen van anderen gaan). De pijn die iemand ervaart, wordt geprojecteerd op anderen. Met de persoonlijke ongezonde patronen worden anderen aangetrokken die dezelfde ongezonde patronen hebben.

Welke gedrag wijst op bedrijfsverslaving

Overduidelijk is het de persoon die standaard overwerkt, zonder dat er naar gevraagd is. Vakantiedagen worden niet of te weinig opgenomen. Het is een harde werker, die de baas heel veel werk uit handen neemt en werkt op een eenzaam niveau. Het almaar geven is in feite een poging tot omkopen of manipuleren. In negatieve perioden zal deze persoon evenveel uren maken, maar besteden aan zelfgekozen activiteiten.

De persoon die veel steun zoekt bij anderen en daardoor erg veel tijd besteedt aan "communicatie". In positieve perioden wordt veel geproduceerd en samengewerkt, maar in negatieve perioden wordt niets nuttigs meer geproduceerd.

Afdelingen waar mensen het onderling reuze naar hun zin lijken te hebben. Medewerkers zijn loyaal aan elkaar, maar voor het bedrijf zijn ze schadelijk. Ze moderniseren niet of te langzaam en acteren meestal als groep.

Omgaan met een bedrijfsverslaafde

Hoe kunt u mensen leren om te reageren vanuit een volwassen bewustzijn. Hoe kunt u diepgaand authentiek contact hebben? Geef iemand genoeg zelfvertrouwen om ontslag te nemen!

U bent geen psycholoog! En vaak zijn de verschijnselen niet extreem genoeg om naar een psycholoog door te verwijzen. Soms kan iemand van personeelszaken ingeschakeld worden om te helpen bij loopbaanbegeleiding, maar dat zijn stappen die volgen nadat u geconstateerd heeft dat het u niet lukt om deze persoon op het goede pad te brengen. Uw rol ligt in een goed persoonlijk contact. Als u geen goed contact heeft met uw medewerkers, dan kunnen zij jarenlang de boel saboteren. Dan komt het moment dat u als leidinggevende zult moeten vertrekken, omdat een grote groep mensen niet meer functioneert. En daarmee is het probleem nog steeds niet opgelost.

Wat niet werkt

Verslaving wil zeggen dat iemand niet op eigen kracht iets kan nalaten. Meer voorlichting of een groepservaring zullen hem of haar niet plotseling in staat stellen om permanent met een destructief verslavingspatroon te breken, onverschillig of dat verband houdt met eten, gokken, drank, drugs of werk.

Probeer hem of haar niet te begrijpen. Praat de fouten niet goed en accepteer geen geïrriteerde, humeurige buien, onverschillige, denigrerende en ontmoedigende opmerkingen. Wordt geen onderdeel van die negatieve wereld. Maak duidelijk waar de grenzen liggen.

Vermijd de machtsstrijd. Deze gaat eindeloos door, zonder winnaars. Wanneer mensen op iets worden aangesproken, gaan zij zich meestal verdedigen in plaats van luisteren. Iemand die zich verdedigt maakt een reactie los bij de ander, waar die dan weer op reageert. Zo ontstaat een kettingreactie waar beiden in verstrikt raken. Iemand die zich verdedigt, wil gelijk krijgen en blokkeert de communicatie. Stap niet in die valkuil!

Demoveren zal door de meeste mensen gevoeld worden als een persoonlijke vernedering. Maar voor deze mensen leidt het niet tot verandering. Het wordt zelfs een rechtvaardiging (evenals de gokker die niet kan stoppen omdat hij al zoveel verloren heeft) voor nog wanhopiger pogingen om "het bedrijf te veranderen" en anderen daarin mee te trekken. Het is een illusie dat het probleem op die manier opgelost kan worden.

Wat wel werkt

  • Realiteitszin
    Communiceer duidelijk het beeld waar het bedrijf naar toe wil. Iemand kan met zijn hoofd in een droom leven, van hoe het zou kunnen zijn. Het is aan de leidinggevende om daar korte metten mee te maken. Communiceer de realiteit. Het praten over hoe het ook kan, is goed voor brainstormsessies voor nieuwe beleidsplannen, maar dat doen we hooguit één maal per jaar.
  • LSD
    Communicatie is niet praten met elkaar, wat veel mensen denken, maar luisteren naar wat de ander zegt en laten merken dat je begrijpt wat dit voor hem of haar betekent, dat u zich kunt voorstellen wat hij of zij daarbij voelt. Een goede leidraad is LSD: Luisteren Samenvatten en Doorvragen.
  • Waardering
    Waardeer het "normaal" functioneren. Wat normaal is verschilt per bedrijf, maar de boodschap is: "Als je doet wat je moet doen, dan ben je goed genoeg". En natuurlijk hoort daar extra inzet en flexibiliteit bij, op momenten dat het nodig is.
  • Loslaten
    Leer loslaten en beslissingen uit het verleden te laten voor wat het is. Praat over de toekomst en groei. Loslaten betekent niet het verleden betreuren, maar groeien en leven voor de toekomst. Probeer niet de ander te beschermen maar help om de werkelijkheid te zien. Het is niet iemand de mogelijkheid geven om fouten te maken, maar om te leren van de natuurlijke consequenties van eigen acties.
  • "Per"missie
    Laat een persoonlijke missie maken. Dit is meer dan de handvatten die functioneringsgesprekken en competentiemanagement bieden. De betrokkene gaat op zoek naar persoonlijke drijfveren. Daarbij komen niet alleen vragen aan de orde als: "Waar word ik gelukkig van" en "Wie of wat zijn mijn rolmodellen", maar heel concreet "Wat wil ik deze week, maand en jaar bereiken".

Op de website van Sigma-M onder het kopje "training" staat meer informatie over training voor leiderschap encommunicatie.

Het schrijven van een "Permissie" is onderdeel van het coachen door Sigma-M.

John van der Borg

Business consultant, motiverend spreker, ervaren trainer en coach. Hij leidt Sigma Management, een organisatie gericht op organisatieontwikkeling en trainingen. Bel hem op 0653204841, of stuur een email naar jvdborg@sigma-management.nl. Meer informatie en artikelen staan op de website www.sigma-management.nl.


John van der Borg publiceert een aantal artikelen per jaar. Wilt u nieuwe artikelen ontvangen per e-mail, stuur dan even een bericht. Terug naar het overzicht van eerder verschenen artikelen.