Home » Eerder gepubliceerd » De aaibaarheidsfactor

De aaibaarheidsfactor

Het tekort aan werknemers zal in de Europese Unie oplopen tot 30 miljoen alleen al door de vergrijzing, als de werkgelegenheid gelijk blijft aan die van 2005. Aldus de SEO in een onderzoek dat zij voor de Randstadholding verrichten. In Amerika zal het tekort in 2011 al 8 tot 10 miljoen werknemers zijn.

Misschien dat ik tegen die tijd te oud bent, maar anders zou ik zo weer werknemer worden. Als werknemer zal je toch wel enorm in de watten gelegd worden. Als iedereen op mij zit te wachten, bij wat voor een soort bedrijf zou ik dan gaan werken? Een koel bedrijf waar niemand om je lijkt te geven, of een bedrijf met een hoge aaibaarheidsfactor? Geld en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk. Maar uit onderzoek blijkt dat, voor het behouden en motiveren van mensen, het gevoel waarmee zij 's ochtends naar hun werk gaan het belangrijkste is. Mensen houden van een vriendelijke omgeving. De aaibaarheidsfactor vergt geen grote investering, maar tijd en oprechte aandacht.

Voorbeelden te over van manieren om mensen aan je te binden en een goed gevoel te geven. Laat de "beloning" oplopen naarmate iemand er langer werkt en/of meer inzet toont.

-Iedere verjaardag is er taart en een cheque van 100 euro voor ieder gewerkt jaar. Die cheque kan vrij te besteden zijn, maar ook bestaan uit de mogelijkheid om aan het bedrijf gerelateerde zaken te kopen, zoals gereedschap. Ook de mogelijkheid om de werkplek te upgraden voor dat bedrag is een optie.

-Kinderen die hun rapport laten zien kunnen twee keer per jaar 50 euro krijgen, en zijn die dag welkom op het bedrijf. De ouders krijgen de tijd om de kinderen rond te leiden en iets over hun werk te vertellen. En ze krijgen natuurlijk een echte zakenlunch.

-Veilig rijden wordt beloond. Ieder jaar wordt iedereen die nog geen boete gehad heeft beloond.

-Om het wij-zij gevoel te minimaliseren wordt iedere vrijdag een jobruil georganiseerd. Ik wil wel eens een dagje directeur zijn, of medewerker van de postkamer.

-Als op tijd komen belangrijk is, zet dan aan het begin van het jaar 200 euro vast voor iedere medewerker. Als zij te laat zijn, maar dat persoonlijk komen melden, dan gaat er 10 euro af. Als zij zich niet melden, dan gaat er 20 euro af. Als zij een dag afwezig zijn en het vergeten te melden, dan gaat er 50 euro af. Aan het eind van het jaar krijgen zij het restant.

-Betrek de familie bij het werk. Op de dag dat iemand start in zijn nieuwe functie stuur je een bloemetje naar het thuisfront. Als de proeftijd om is, dan nodig je de familie uit voor een gezellige bedrijfslunch.

-Geef de nieuwe medewerker een mentor die helpt met het aanpassen aan de nieuwe omgeving. Voor de mentor is dit ook een vorm van waardering.

-Zorg dat je betrokken bent bij het leven van je werknemers. Besteed aandacht aan geboortes, ziekte, overlijden, examens en trouwen. Dat zijn de momenten om werknemers te binden.

Het creëren van een vriendelijke en warme omgeving kost niet veel geld, wel tijd en managers die werkelijk om hun mensen geven.

Overdreven? Afdelingen waar dit informeel gebeurd blijken weinig verloop te hebben, dus waarom niet leren van het goede voorbeeld?

John van der Borg

Business consultant, motiverend spreker, ervaren trainer en coach. Hij leidt Sigma Management, een organisatie gericht op organisatieontwikkeling en trainingen. Bel hem op 0653204841, of stuur een email naar jvdborg@sigma-management.nl. Meer informatie en artikelen staan op de website www.sigma-management.nl.


John van der Borg publiceert een aantal artikelen per jaar. Wilt u nieuwe artikelen ontvangen per e-mail, stuur dan even een bericht. Terug naar het overzicht van eerder verschenen artikelen.