Home » Eerder gepubliceerd » Crisis is geen excuus!!!

Crisis is geen excuus!!!

  • Crisis is geen excuus om armoede te negeren
  • Crisis is geen excuus om beloften te breken
  • Crisis is geen excuus om duurzaamheid te vergeten
  • Crisis is geen excuus om ouderen te ontslaan
  • Crisis is geen excuus om jongeren te ontslaan
  • Crisis is geen excuus voor laksheid
  • Crisis is geen excuus om anderen niets te gunnen
  • Crisis is geen excuus om ontwikkelingen stop te zetten
  • Crisis is geen excuus voor onwetendheid
  • Crisis is geen excuus om wetten te overtreden
  • Crisis is geen excuus om afspraken niet na te komen
  • Crisis is geen excuus voor vertragingen
  • Crisis is geen excuus om problemen voor je uit te schuiven
  • Crisis is geen excuus voor reorganisaties
  • Crisis is geen excuus voor onnodige ontslagrondes
  • Crisis is geen excuus!!!

Hier zou ik nog 100 regels kunnen toevoegen. Hier zou ik ook mijn betoog kunnen eindigen. De goede lezer snapt allang dat crisis vrijwel overal onterecht wordt gebruikt. Bedrijven en personen die niets met de crisis te maken hebben, misbruiken deze periode om impopulaire maatregelen te nemen. En de argeloze toehoorder lukt het niet om objectief te reageren want iedereen weet toch dat het crisis is. Wat heeft deze "crisis" met mensen gedaan?

De media spelen een grote rol bij het inprenten dat er crisis is. Lees de krant- en internetberichten van een dag er maar eens op na. Alles wat fout gaat komt door de crisis. Gaat iets goed dan is dat ondanks de crisis. Woorden als depressie, 30er jaren, faillissementen, dreigingen bij banken, daar wordt een mens niet vrolijk van. Het onderbewuste wordt aangesproken, waardoor een natuurlijke reactie optreedt om de eigendommen te beveiligen. Alsof we nog steeds in holen wonen en ons moeten beschermen tegen de dreigende wintermaanden van apathisch binnen zitten. Dreiging beïnvloed je, ook als je er eigenlijk geen last van zult krijgen.

Knop om en er weer tegenaan. De economische recessie in Amerika is voorbij volgens de geleerden. Was het maar zo eenvoudig. Op de beurzen halen mensen massaal hun geld weg als het even tegenzit. Dat vertrouwen is er voorlopig nog niet en daarmee wordt de volatiliteit van de beurs in stand gehouden.

We hebben een lente nodig, een periode van geleidelijk opbloeien en positieve dingen ontwaren. Voor bedrijven zijn dat de eerste positieve cijfers en nog meer de positieve vooruitzichten. Maar wat is dat voor de mensen die de producten moeten kopen en daarmee de economie in stand houden. Welke lente kunt u hen bieden?

Misschien dat we met zijn allen eens anders naar deze crisis moeten kijken. Om te beginnen objectief en vanuit een positieve grondhouding. Het is vaak de toon die de muziek maakt. Misschien dat de financiële man de cijfers niet meer met een grafstem moet brengen. Dezelfde cijfers zouden zonder crisis best aardig kunnen zijn. Wat kan deze periode voor u betekenen, wat zijn mogelijkheden, waar liggen kansen. Bekijk ook deze problemen als vermomde kansen. Ontwikkelingen zijn voorwaardelijk voor een zonnige toekomst. Laat zien dat je er als bedrijf bent en straal uit dat het goed gaat.

In het Aramees zeggen ze "Ik creëer door te spreken" ofwel "Abracadabra".

John van der Borg

Business consultant, motiverend spreker, ervaren trainer en coach. Hij leidt Sigma Management, een organisatie gericht op organisatieontwikkeling en trainingen. Bel hem op 0653204841, of stuur een email naarjvdborg@sigma-management.nl. Meer informatie en artikelen staan op de website www.sigma-management.nl.


John van der Borg publiceert een aantal artikelen per jaar. Wilt u nieuwe artikelen ontvangen per e-mail, stuur dan even een bericht. Terug naar het overzicht van eerder verschenen artikelen.