Hij of zij doet er alles aan om het beste voor het bedrijf te doen, en weet zélf het beste wat goed is voor het bedrijf, ook al wil het bedrijf een andere kant op. De bedrijfsverslaafde wisselt niet van bedrijf, doet wel eens een vage poging, maar wil eigenlijk gewaardeerd worden. Als de waardering uitblijft, wordt het een tegenwerker. Het bedrijf is alles, maar vaak het enige object van fascinatie. Geen eigenwijsheid, maar een gebrek aan eigenwaarde bepaalt de houding. Reacties zijn objectief gezien vrij kinderlijk voor een intelligent mens.
Een stukje psychologie: De wens om gewaardeerd te worden komt vaak uit de jeugd. Een emotieloze of problematische omgeving maakt dat iemand altijd op zoek is naar waardering, en als die persoon dat niet krijgt, blijft die toch in zo'n situatie zitten. Zo iemand heeft onvoldoende gezonde eigenwaarde of zelfrespect en geen gezonde grenzen (anderen over je grenzen laten gaan, over eigen grenzen gaan en over de grenzen van anderen gaan). De pijn die iemand ervaart, wordt geprojecteerd op anderen. Met de persoonlijke ongezonde patronen worden anderen aangetrokken die dezelfde ongezonde patronen hebben.
Overduidelijk is het de persoon die standaard overwerkt, zonder dat er naar gevraagd is. Vakantiedagen worden niet of te weinig opgenomen. Het is een harde werker, die de baas heel veel werk uit handen neemt en werkt op een eenzaam niveau. Het almaar geven is in feite een poging tot omkopen of manipuleren. In negatieve perioden zal deze persoon evenveel uren maken, maar besteden aan zelfgekozen activiteiten.
De persoon die veel steun zoekt bij anderen en daardoor erg veel tijd besteedt aan "communicatie". In positieve perioden wordt veel geproduceerd en samengewerkt, maar in negatieve perioden wordt niets nuttigs meer geproduceerd.
Afdelingen waar mensen het onderling reuze naar hun zin lijken te hebben. Medewerkers zijn loyaal aan elkaar, maar voor het bedrijf zijn ze schadelijk. Ze moderniseren niet of te langzaam en acteren meestal als groep.
Hoe kunt u mensen leren om te reageren vanuit een volwassen bewustzijn. Hoe kunt u diepgaand authentiek contact hebben? Geef iemand genoeg zelfvertrouwen om ontslag te nemen!
U bent geen psycholoog! En vaak zijn de verschijnselen niet extreem genoeg om naar een psycholoog door te verwijzen. Soms kan iemand van personeelszaken ingeschakeld worden om te helpen bij loopbaanbegeleiding, maar dat zijn stappen die volgen nadat u geconstateerd heeft dat het u niet lukt om deze persoon op het goede pad te brengen. Uw rol ligt in een goed persoonlijk contact. Als u geen goed contact heeft met uw medewerkers, dan kunnen zij jarenlang de boel saboteren. Dan komt het moment dat u als leidinggevende zult moeten vertrekken, omdat een grote groep mensen niet meer functioneert. En daarmee is het probleem nog steeds niet opgelost.
Verslaving wil zeggen dat iemand niet op eigen kracht iets kan nalaten. Meer voorlichting of een groepservaring zullen hem of haar niet plotseling in staat stellen om permanent met een destructief verslavingspatroon te breken, onverschillig of dat verband houdt met eten, gokken, drank, drugs of werk.
Probeer hem of haar niet te begrijpen. Praat de fouten niet goed en accepteer geen geïrriteerde, humeurige buien, onverschillige, denigrerende en ontmoedigende opmerkingen. Wordt geen onderdeel van die negatieve wereld. Maak duidelijk waar de grenzen liggen.
Vermijd de machtsstrijd. Deze gaat eindeloos door, zonder winnaars. Wanneer mensen op iets worden aangesproken, gaan zij zich meestal verdedigen in plaats van luisteren. Iemand die zich verdedigt maakt een reactie los bij de ander, waar die dan weer op reageert. Zo ontstaat een kettingreactie waar beiden in verstrikt raken. Iemand die zich verdedigt, wil gelijk krijgen en blokkeert de communicatie. Stap niet in die valkuil!
Demoveren zal door de meeste mensen gevoeld worden als een persoonlijke vernedering. Maar voor deze mensen leidt het niet tot verandering. Het wordt zelfs een rechtvaardiging (evenals de gokker die niet kan stoppen omdat hij al zoveel verloren heeft) voor nog wanhopiger pogingen om "het bedrijf te veranderen" en anderen daarin mee te trekken. Het is een illusie dat het probleem op die manier opgelost kan worden.
Op de website van Sigma-M onder het kopje "training" staat meer informatie over training voor leiderschap en communicatie.
Het schrijven van een "Permissie" is onderdeel van het coachen door Sigma-M.
John van der Borg
Business consultant, motiverend spreker, ervaren trainer en coach. Hij leidt Sigma-M, een organisatie gericht op organisatieontwikkeling en trainingen. Bel hem op 0341-264700, of stuur een email naar jvdborg@sigma-management.nl. Meer informatie en artikelen staan op de website www.sigma-management.nl.
John van der Borg publiceert een aantal artikelen per jaar. Wilt u nieuwe artikelen ontvangen per e-mail, stuur dan even een bericht. Terug naar het overzicht van eerder verschenen artikelen.
Natura Magistra
de natuur als leermeester
© 2006 Sigma-M - www.sigma-management.nl - disclaimer webdesign SayB