"Ik ben geboren om bij te dragen aan een mooiere en betere wereld."
"Ik ben ervan overtuigd dat mijn leven een doel heeft. Zoals velen van u, ben ik niet tevreden met de huidige situatie."
"Ik heb mezelf hoge doelen gesteld, en verwacht hetzelfde van anderen."
Een groot deel van mijn leven heb ik gewerkt, gestudeerd en geobserveerd om te leren hoe ik zou moeten functioneren om een goede leider te zijn. Voor mij is leider zijn een voorrecht, een privilege. We kennen allemaal wel namen en voorbeelden die misbruik hebben gemaakt van dat voorrecht, en hun macht hebben gebruikt om kwaad te doen in plaats van goed. Maar deze voorbeelden hebben mij nooit gehinderd om door te gaan en te werken aan mijzelf om een goede leider te worden.
Wat we vandaag nodig hebben, zijn leiders die een positief verschil willen maken, die hun persoonlijke belangen willen opgeven voor het algemeen belang. Het is duidelijk dat er in de zakenwereld meer managers zijn dan leiders.
Management is een 8 tot 5 verplichting, maar leiderschap is een 24-uur per dag verantwoordelijkheid. Leiderschap gaat niet over het aantal diploma’s dat u heeft, de ondernemingsmanagementstrategie of de technische hulpmiddelen die u heeft. Leiderschap is een grondhouding van wederzijds respect, openheid, eerlijkheid en vertrouwen dat van binnenuit komt.
Mensen hebben de aangeboren behoefte om een hoger doel te bereiken, en hun leven betekenis te geven. Maar velen gaan door het leven zonder ooit hun doel te bereiken, het is slapende. Er zijn leiders nodig om talenten te helpen ontwikkelen, om uit te dagen en te helpen hun doel te zien.
In mijn jaren als leidinggevende leerde ik, dat medewerkers, als je echt contact met hen hebt, tot verbazingwekkende dingen in staat zijn. Begrijp ze individueel, ken hun sterke punten, geef ze een uitdagend doel en doe dat alles met een authentieke transparante leiderschapsstijl. Behandel ze, ongeacht hun functie of positie, met respect en als een gelijke.
1: Ze hebben een missie. Goede leiders hebben een duidelijke missie in hun leven. Deze missie wordt ook wel een doel, obsessie of een roeping genoemd. Joel Barker heeft de beste definitie van wat leiders doen. Hij zegt: “Een leider is iemand die je naar een bestemming brengt, waar je zelf nooit heen zou gaan”.
2: Ze creëren een visie. Een duidelijk beeld van een toekomstig doel helpt dat te bereiken. Goede leiders hebben grootse ideeën, en dagen anderen uit om groots te zijn. De onbekende Billy Payne initieerde een visie in de harten en hoofden van mensen in Georgia en de wereld. Zijn visie sloeg aan en bracht de Olympische spelen naar Atlanta in 1996. Ondanks kritiek en nee-zeggers, was het een van de beste spelen ooit. Toen het evenement afgelopen was zei Billy Payne: “Ik ben een onbeduidend gewoon oud mens die een idee had.”
3: Ze vertrouwen hun staf en personeel. Een effectieve leider is geen micro-manager. Verantwoordelijkheid wordt door de hiërarchische lagen heen geduwd om te kunnen vertrouwen op de ideeën en energie van het voltallige personeel. Dit delegeren van verantwoordelijkheid vereist dat mensen ook een stem hebben in de besluitvorming. Dat maakt nog duidelijker dat een leider anderen effectief kan aansturen.
4: Zij houden hun hoofd erbij tijdens een crisis. Leiders nemen hun positie in, en verdedigen die als het misgaat.
5: Zij stimuleren innovatie. Als een organisatie niet op zoek gaat naar nieuwe manieren om te produceren, als het de grenzen niet verlegd, als het achterhaalde werkwijzen niet uitbant, dan wordt de organisatie al gauw aangeschoten wild. Herb Kelleher, voormalig CEO van Southwest Airlines, heeft een non-conformistische filosofie op leiderschap. Hij vindt dat iedereen een leider is en stelt iedereen in staat om beslissingen te nemen. Om bureaucratie en regeltjes te voorkomen heeft hij de besluitvorming zo laag mogelijk in de organisatie neergelegd. Zoals hij zegt: “Wij vertellen onze mensen dat we tegenstrijdigheden waarderen.”
6: Het zijn experts. Goede leiders zijn door en door bekend met hun producten en diensten. Niets vervangt de kennis die je aan het operationele front opdoet. Alle leidinggevenden, managers en andere teamleiders zouden een tijd operationeel moeten doorbrengen om te ontdekken wat er gebeurt, en wat medewerkers ervan weerhoudt om hun best te doen. Dit is een kwestie van geloofwaardigheid opbouwen. Mensen weten het onmiddellijk als een meerdere toneel speelt, en als dat zo is, luisteren ze niet meer.
7: Het zijn leraren en mentoren. In deze snel veranderende wereld moeten organisaties een leeromgeving creëren. Senioren moeten degenen die hen binnenkort vervangen, opleiden, begeleiden en trainen. Het gaat daarbij niet zozeer om klassikale opleidingen. We hebben leiders nodig die met de mensen praten, in de hal, bij de koffiemachine, in de kantine…. overal. Iedereen zou mentor van iemand moeten zijn.
Elk jaar is er een aantal professionals dat mij vraagt hen te helpen betere leiders te worden. Als dit iets is wat u ook wilt weten en als u informatie wilt, kijk dan even op onze website. Geen verplichtingen, u wordt niet met email gebombardeerd.
John van der Borg
Business consultant, motiverend spreker, ervaren trainer en coach. Hij leidt Sigma-M, een organisatie gericht op organisatieontwikkeling en trainingen. Bel hem op 0341-264700, of stuur een email naar jvdborg@sigma-management.nl. Meer informatie en artikelen staan op de website www.sigma-management.nl.
John van der Borg publiceert een aantal artikelen per jaar. Wilt u nieuwe artikelen ontvangen per e-mail, stuur dan even een bericht. Terug naar het overzicht van eerder verschenen artikelen.
Natura Magistra
de natuur als leermeester
© 2006 Sigma-M - www.sigma-management.nl - disclaimer webdesign SayB