In de "Encyclopedie van Ijsbrekers" staat dat het middelen zijn waarmee een groepsleider interactie kan bevorderen. Het stimuleert creatief denken, het stelt aannames ter discussie, toont nieuwe richtingen en introduceert nieuw materiaal. Elke keer dat een facilitator een groep wil laten samenwerken, en vooruit wil helpen kunnen ijsbrekers hun nut bewijzen. Ze kunnen zowel aan het begin als halverwege een bijeenkomst, training, workshop of brainstormsessie gebruikt worden.
Kennismakingsrondje.
In een kring vertelt een ieder zijn verhaal. Het verhaal kan ook voorafgaand aan de bijeenkomst op kaarten geschreven worden. De facilitator leest ze voor, en iedereen mag raden wie die baan ooit had.
Het doel is om iets nieuws over je collega's te leren. Het kan ook het gesprek op gang brengen tussen collega's die elkaar niet (goed) kennen. Soms is het gewoon leuk om te horen.
Een goede inleiding op communicatie onderwerpen.
Duurt ongeveer vijf minuten.
Benodigdheden: A4tje per deelnemer.
1. Vertel het volgende: We gaan een spel spelen om het belang van communicatie aan te tonen. Pak het velletje papier en hou het voor je. Doe nu je ogen dicht en volg de instructies exact. Niet stieken kijken, en geen vragen stellen.
2. Geef nu de volgende aanwijzingen, doe hetzelfde met je eigen vel papier en geef ruimte na elke aanwijzing om de instructie goed uit te voeren:
"Eerst wil ik dat je het papier dubbel vouwt.
Vouw het nog een keer dubbel en scheur de linker bovenhoek van het papier af.
Vouw het nogmaals dubbel, en scheur nu de rechter onderhoek van het papier af."
3. Nadat het scheuren gebeurt is vraag je iedereen om de ogen open te doen, en het papier uit te vouwen. En kijk wat het resultaat is. Zeg: "Als ik goed gecommuniceerd heb, en jullie hebben goed geluisterd, dan zou het resultaat vergelijkbaar moeten zijn." Hou het vel papier omhoog. Weinig kans dat iemand hetzelfde resultaat heeft.
4. Bekijk de verschillen. Er zal waarschijnlijk gelachen worden, of het eerste gemor is hoorbaar.
5. Vraag de groep waarom niemands papier lijkt op dat van u. U krijgt waarschijnlijk reacties zoals: "Maar we mochten geen vragen stellen" of "Uw aanwijzingen klopten niet".
Bruikbaar bij onderwerpen als interne competitie of verkooptrainingen
Benodigd: een 10 euro biljet en een (voorzitters)hamer.
Vertel de groep dat u een 10 euro biljet gaat veilen. Het bieden begint bij 5 euro. En u zult het geld werkelijk verkopen, hoe hoog het bod ook uitvalt. Het bieden gaat door totdat u heeft geroepen "eenmaal, andermaal, verkocht" en met de hamer op tafel heeft geslagen. Bijna altijd zal het bieden met spanning en sensatie doorgaan tot boven de 10 euro. Zorg de tweede keer voor wat extra spanning door aan te kondigen dat de twee hoogste bieders, beiden moeten betalen, ongeacht wie het bieden wint.
Discussievragen:
Waarom was het spel spannend?
Waarom gaan de hoogste bieders tot boven de werkelijke waarde van het geld?
Hoe effectief is competitie voor de inzet en moraal?
Wat zijn de mogelijke negatieve effecten van teveel competitie?
Doel: competitie is een bijna zekere methode om de adrenaline te laten stromen, speciaal in een competatieve cultuur. Maar competitie heeft een prijs. In onze pogingen om de concurrentie te verslaan vergeten we soms op op tijd en kosten/baten te letten.
Tien euro is precies tien euro in een normale, doordachte zakelijke omgeving. Als competitie daarbij wordt ingevoerd wordt de sfeer geladen en bestaat kans op haastige en ondoordachte beslissingen. Een biljet van tien euro wordt in deze kortzichtige omgeving gekocht voor 15 of zelfs 20 euro. Mensen zien niet meer wat een tien euro biljet in werkelijkheid is, namelijk een tien euro biljet.
De oefening toont dat competitie leuk en spannend kan zijn, maar ook conflicten kan geven, en zelfs kan leiden tot onverantwoordelijk gedrag. En als facilitator kan je er ook nog een paar euro aan verdienen.
Trainingen om een goede gespreksleider te worden zijn onderdeel van het programma voor leidinggevenden. Meer informatie over teambuilding en outdoortraining en alle andere trainingen op de website van Sigma-M, www.sigma-management.nl.
John van der Borg
Business consultant, motiverend spreker, ervaren trainer en coach. Hij leidt Sigma-M, een organisatie gericht op organisatieontwikkeling en trainingen. Bel hem op 0341-264700, of stuur een email naar jvdborg@sigma-management.nl. Meer informatie en artikelen staan op de website www.sigma-management.nl.
John van der Borg publiceert een aantal artikelen per jaar. Wilt u nieuwe artikelen ontvangen per e-mail, stuur dan even een bericht. Terug naar het overzicht van eerder verschenen artikelen.
Natura Magistra
de natuur als leermeester
© 2006 Sigma-M - www.sigma-management.nl - disclaimer webdesign SayB